A belsős (kamarai) használatra szánt szakmai anyag bevezetőjébe a következőket írtuk:

„2016. január 1-jével hatályba lép, a mezőgazdasági őstermelői igazolványról szóló 436/2015. (XII.28.) új kormányrendelet. Az új szabályozási környezet kidolgozásában valamennyi érintett szervezet, a Földművelésügyi Minisztérium, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is aktívan részt vett. Az új koherensebb, közérthetőbb formában szabályozza az őstermelőkre vonatkozó szabályokat. A rendelet célja a Kormány jelenlegi bürokráciacsökkentési törekvéseivel összhangban az ügyfelek hosszú távú adminisztrációs terheinek csökkentése. Az új rendelet megteremti a kérelem elektronikus előállításának, és a jelenlegi papír alapú igazolványok helyett a kártya alapú igazolvány bevezetésének feltételeit. Továbbá az ellenőrizhető adatkörök kibővítésén keresztül rögzíti az ellenőrzési feladatokkal kapcsolatos hatásköröket, eljárási szabályokat, amelynek eredményeképp a jogkövető őstermelők a tisztább versenyhelyzetnek megfelelően előnyösebb helyzetbe kerülhetnek, a nem valós őstermelői tevékenységet folytatók pedig kikerülhetnek a rendszerből. A rendelet gazdaságfehérítő célokat is szolgálva kívánja szabályozni, illetve megszűntetni azt az ellentmondásos helyzetet is, hogy az őstermelők ugyanazt a terméket azonos helyen és azonos időben őstermelőként és egyéni vállalkozóként is értékesítik. Az új szabályozás 2016-ban megvalósítandó célja egyúttal az is, hogy a vásárlók is egyértelműen fel tudják ismerni az érvényes igazolvánnyal rendelkező valós őstermelőket, és a hazánkban megtermelt őstermelői termékeket, ezáltal is ösztönözve azok fogyasztását."


 

Tehát nem csak annyiról van szó, hogy az eddigi papírigazolvány helyett, nemsokára egy „csili-vili” elektronikus kártyát kapnak a termelők. Hanem például az őstermelői rendelet egyik célja az, hogy az elektronikus eljárás eredményeként létrejöjjön egy megbízható és használható adatbázis, és egy NFC azonosítós kártya segítségével könnyítsük, gyorsítsuk például a helyszíni ellenőrzéseket, és az őstermelői adatbázis elérését. 

A rendelet célja továbbá, hogy a vásárlók is egyértelműen azonosítani tudják az érvényes igazolvánnyal rendelkező, valós őstermelőket. A rendelet szabályozza, hogy az árusítás alkalmával hogyan azonosítsa magát a termelő, milyen adatokat kell a termelőnek saját magáról az árusítás helyszínén kötelezően feltüntetni. A rendelet hatására megszűnik az az ellentmondásos helyzet is, hogy az őstermelők és egyéni vállalkozók ugyanazt a terméket azonos helyen és azonos időben őstermelőként és egyéni vállalkozóként is értékesítik.

Az őstermelői igazolványokkal kapcsolatos ügyintézés a továbbra is a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) falugazdászainál kezdeményezhető. Az igazolvány kiállítása és érvényesítése továbbra is díjmentes lesz. Az ügyintézés folyamata viszont idővel gyorsabb lesz, mert az elektronikus ügyintézésének köszönhetően, már nem kell kézzel igazolványt, és egyéb dokumentumokat kitölteni.

Az elektronikus alapon működő kártyák viszont még váratnak magukra, azok elkészítése és kiosztása 2016 áprilisától-májusától kezdődik meg. De addig is átmeneti megoldásként a NAK ideiglenes igazolványt állít ki. Ez az igazolvány kezdetben 2016. július 31-ig lesz érvényes, illetve azt követően a kiállításától számított hatvan napig igazolja az őstermelői jogviszonyt, amely idő alatt postai úton vagy az igénylés helyére megérkezik a végleges igazolvány.

A kártyák az eddigi három helyett immár öt évig lesznek hatályosak. Viszont fontos, hogy a papír alapú igazolványok 2016. december 31-én hatályukat vesztik. Tehát akinek most olyan papír alapú igazolványa van, amely a 2016-os évre már érvényes, nincs teendője, december 31-ig azzal igazolhatja az őstermelői jogviszonyt, de legkésőbb év végén ki kell váltani az új igazolványt, ha folytatni kívánja őstermelői tevékenységét.

Továbbra is lehetőség lesz közös őstermelői igazolvány kiváltására, azonban ezzel egy időben, különböző helyszíneken továbbra sem lehet értékesíteni, ugyanis az igazolvány nem másolható. Tehát, annak a családnak, családi gazdaságnak, aki több helyen szeretné értékesíteni termékeit egy időben, érdemes a családon belül több igazolványt is kiváltani.

Mivel az őstermelő fontosabb adatai elektronikus formában a kártyán megtalálhatóak, így a hatóságoknak könnyebb lesz ellenőrizni az őstermelőket. De nekünk fogyasztóknak nem ez a legfontosabb változás, hanem az, hogy szép lassan számunkra is elérhető és látható lesz, hogy a ki áll velünk szembe és mit állít elő, a kamara tervezi egy olyan applikáció elkészítését, amivel a bárki az őstermelői azonosító beírásával (vagy ha NFC telefonja van, akkor annak a segítségével) leellenőrizheti, hogy az őstermelő, akitől éppen készül barackot vásárolni, egyáltalán termel-e barackot. Véleményünk szerint ez a jogkövető módon tevékenykedő gazdálkodóknak is előnyős, hiszen így talán szép lassan maga a piac fogja kiszűrni a szürke/fekete zónában tevékenykedőket.

Egy kamarának az egyik legfontosabb feladata a gazdaság kifehérítése, az etikus gazdasági normák elterjesztése, a jogkövetően gazdálkodók segítése. Ebben az irányban tett lépésnek tekintjük az új szabályt, és szeretnénk folytatni ezeket a lépéseket, hogy magyar agráriumot egyre tisztábbá, kiszámíthatóbbá és így véleményünk szerint versenyképesebbé és végül is jövedelmezőbbé tegyük.