Ez a termék sokak által kedvelt, aranyos színével, és fehér kalapjával főleg a nyári melegben oltja szomjunkat. Igen, ez a bejegyzés egy sörről fog szólni, még hozzá az igazi székely sörről, a Csíki sörről.


A Csíki Sörgyár egy egészen új márka és ennek ellenére, sokan ismerik és fogyasztják. Ez a termék valójában egy bevezetési szakaszban lévő brand, hiszen az üzemet 2014-ben indították be. 2015-ben már az OMÉK-on díjnyertes termék lett, illetve megkapta a Magyar Termék Nagydíjat is.

Az üzem egy régi szesz készítő üzem helyén épült fel, ahol az épületek modernizálásra, újjáépítésére került sor a közelmúltban. Az üzemen belül magyar gépsor, magyar technika készíti a többnyire Székelyföldön megtermett alapanyagból készülő sört.

A sör készítése során, ahogyan azt a sörfőző mestertől megtudhattuk, az elkészítés módja, a hozzávalók, azaz egy szóval a recept az egyik legfontosabb alap. Ha már van egy jó receptünk, és elképzelésünk, hogy milyen sört szeretnénk készíteni, az ehhez megfelelő, jó minőségű alapanyagot is ki kell választani, a piacon meg kell keresni. A Csíki sörhöz szükséges alapanyagok 90%-a Székelyföldről származik, kivéve néhány olyan alkotót, amely nem szerezhető be megfelelő minőségben Erdélyben. A jó sör egyik fontos összetevője a jó minőségű víz, ami Csíkszeredában adott.

A receptet a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem kutatóival együtt fejlesztették ki, hosszas vizsgálatok és kutatói tapasztalat alkalmazásával. A recept legfontosabb eleme az, hogy a Csíki sört, nem pasztőrözik és tartósítószert sem tartalmaz. A tartósítás tulajdonképpen, nagyon finom szűrőkkel történik, ahogyan azt a bornál is teszik a borászok. Az eljárás sikeres, a sör átlagosan fél évig tartható el.

A sörfőző mester elmondása alapján, naponta 12.000 liter sört képesek lepalackozni, de az üzem kapacitása nem tudja kielégíteni a piaci keresletet. Egyelőre a Csíki Sör elsősorban Székelyföldön kapható, de épül a magyarországi ellátó, kereskedő hálózat is. Annak érdekében, hogy a növekvő piaci igényeket az üzem el tudja látni, kapacitás növelésre is szükség lesz, amit az üzem a közeljövőben meg is kíván valósítani.

Egyelőre nincsen az üzemhez tartozó mintabolt, így annak kialakítása is a jövőben várható. A Csiki sörgyár sörfőző mestere beszámolója alapján, új termékek fejlesztését is tervezik, mint a sörös csoki, vagy a Csíki sör párlat.

A Csíki Sör Manufaktúra nemcsak az üzem, hanem a termékfejlesztésre is nagy hangsúlyt fektet. 2015-ben, a téli ünnepek előtt, limitált kiadásban, mézes sört készítettek, mintegy 40.000 palackkal, amelynek különlegessége a hozzáadott székely méz volt, illetve a 9,9%-os alkohol tartalom.

A Csíki sör, mint székely termék a helyi viszonylatban közepes árkategóriát képvisel. Az üzem további célja, hogy a termelés során előállított sör egy jelentős részét Magyarországon értékesítse.

A Csíki sör titka megítélésem szerint a brand. Az a brand, amit nagyjából 1 év alatt sikerült felépíteni, úgy, hogy az üzem teljes kapacitás kihasználása ellenére sem képes annyi terméket a piacra bocsátani, amekkora keresletet a piac támaszt.