Az EIP hátteréről és céljáról is írtunk már korábban (ide be lehetne linkelni a korábbi bejegyzést), most ezt a keretet igyekszünk feltölteni hazai tudásigénnyel.


Persze ez nem egyszerű feladat. Be kell látnunk, hogy a világ bonyolult lett, ezért a szakterületek mindegyike kifejlesztette a saját kis fogalomvilágát, szakzsargonját. Nincs is ezzel semmi baj, szükség van erre a pontos megértéshez és a közös munkához. Kihívás akkor keletkezik, amikor - a kor másik követelményének megfelelően - több szakterületnek kell együtt dolgozni egy feladat megoldásán. Az élmény a Mézga család párbeszédét juttatta eszembe köbüki rokonnal, bizony kellett a fordítás és az egymásra hangolódás gazdálkodók és kutatók között. Ennek ellenére, vagy éppen ezért jó, hogy elindult ez a közös munka.

Ezen a műhelymunka sorozaton 13 tématerületet jártunk körül három helyszínen - Pápán, Kecskeméten és Debrecenben - az „Agrárium kutatás és innovációs igényei” címmel. Összesen 225 résztvevő, összesen 28 – átlagosan 8 fős – munkacsoportban oszthatta meg tapasztalatait az adott témában felmerülő kihívásokról, ötletelt a lehetséges megoldásokról. A 13 átbeszélt tématerület nagyon sok mindent érintett az ágazat jelenlegi és jövőbeni kihívásai közül, a talaj- és vízgazdálkodástól kezdve a fehérjenövény termesztés kihívásain át a generációváltásig. A beszélgetések arra is alkalmat adtak, hogy megtudjuk jó nyomon járunk-e az ilyen rendezvények megszervezésével. Őszinte válaszokat kaptunk, ebben mindig számíthatunk az ágazati szereplőkre. Szinte minden műhelymunkán általános igényként fogalmazódott meg, hogy a jelenleginél jobb tudásátadás- és megosztás működjön.

A tudásátadási rendszer fejlesztéséhez sok használható javaslatot kaptunk már eddig is, és a munkának újabb fontos állomásához érünk el jövő héten. Október 5. és 7. között az Európai Unió számos tagállamából látjuk vendégül az agrárgazdasági tanácsadással és tudásátadással foglalkozó szervezetek képviselőit, akik bemutatják nekünk milyen tudásra, és milyen formában vevők a gazdálkodóik, mi az, amivel hiába próbálkoztak, mert nem ért célt. A következő bejegyzésben így már arról is be tudok majd számolni, hogy mekkora a különbség a gazdáink tudásfogyasztásában és mit leshettünk el más tagállamok jó gyakorlatából.