közvetlentámogatás” címkéhez tartozó cikkek
Találatok száma: 20

Palakovics Szilvia

Agrárpolitikai Szakértő

Továbbra is jár az átmeneti nemzeti támogatás

2014. november 21.

Számos híradásból hallani róla, hogy 2015-től átalakul a Közös Agrárpolitika (KAP), változnak a támogatás feltételei. Viszont jó tudni, hogy lesznek olyan elemek, amelyek változatlanul működnek tovább.

Magyarország ugyanis úgy döntött, hogy a KAP reform után is az egyszerűsített területalapú támogatási rendszert (SAPS) alkalmazza és nem tér át a reform által bevezetett, bonyolultabb és a gazdálkodók számára kevésbé átlátható új támogatási rendszerre. Úgy gondolom, ez több szempontból is jó döntés volt.

Teljes cikk

Palakovics Szilvia

Agrárpolitikai Szakértő

Legalább 1 hektár kell a támogatáshoz

2014. november 25.

2015-től számos ponton módosul a közvetlen támogatások rendszere, az úgynevezett SAPS.

Az egyik alapvető, többezer gazdát érintő változás az lesz, hogy szinte minden támogatás csak akkor vehető igénybe, ha a gazdálkodó legalább 1 hektárral rendelkezik. Korábban a szőlő- és gyümölcsültetvények kivételt jelentettek, mert ők már akkor is kaphattak támogatást, ha meghaladták a 0,3 hektárt. Ez a kivételes helyzet azonban most megszűnik. Úgy gondolom, ez az új szabályozás ezért sokaknak nehézséget jelent majd, hiszen mintegy 6-7 ezer olyan gazdálkodó van, akik eddig egy hektárnál kisebb területen gazdálkodtak, mégis kaptak támogatást.

Teljes cikk

Az agrár-közigazgatás nagy éve

2015. január 15.

2015 a talaj éve és 2015 a fény éve is, és ha több türelmem lett volna a google-on keresni, akkor valószínűleg még sok minden találhattam volna, hogy minek is lesz 2015 a nagy éve. Pedig, ahogy előző este a híradót néztem az jutott eszembe, hogy Magyarországon, 2015 az agrár-közigazgatás éve lehetne.

2015. január 14-ével hivatalosan is megkezdte a működését a Miniszterelnökség Vidékfejlesztési Államtitkársága Kecskeméten, ami óriási dolog Magyarországon, mert a magyar közigazgatás rendkívül Budapest központú (sőt kifejezetten a belvárosra koncentrálódik). Furcsa módon még talán az agrár-közigazgatás előtt idén álló feladatok közül ez a legkönnyebben teljesíthető. Még úgyis, hogy tudom a kollegáknak főleg az elején nehéz lesz, amíg kialakulnak a rutinok, megszokják ők és a velük kapcsolatban lévők az új helyzetet. Ezzel együtt ennél idén csak nehezebb feladataink lesznek.

Teljes cikk

Takács Attila

Gazdasági agrármérnök

Mennyiségi vagy minőségi termelést támogassunk?

2015. január 27.

Egy új támogatási időszakhoz kapcsolódó tervezéskor, majd a bevezetésekor mindig felmerülnek új ötletek, célok, irányok mind gazdálkodói, mind hazai és brüsszeli intézmények vezetői, szakértői részéről, és persze minden más szereplőéről is, aki bármilyen szálon kötődik az európai agráriumhoz, élelmiszertermeléshez.

A Blog gazdája az új támogatási időszakkal kapcsolatban a múlt heti bejegyzésében írt az idei évnek jelentőségéről, korábban pedig arról, hogy sok-e a 18 000 000 000 000 forint támogatás, amit az unió kifizet évente az agrárium szereplőinek. Ahogy ígérte, fogunk még írni az állattenyésztéshez kapcsolódó támogatásokról is, amint bővebben ismertek lesznek a részletei, és elkészülnek a hozzájuk kapcsolódó hazai jogszabályok is. A következő pár sorban a fenti gondolatokat azzal egészíteném ki, hogy melyek lennének a támogatásokkal szemben a gazdálkodói elvárások, melyek azok, amelyeket lehet/ne teljesíteni és mi az, ami nem reális.

Teljes cikk

Molnár András

Agrárközgazdasági kutató

A kedvezőtlen adottságú területek [KAT] új lehatárolása

2015. február 24.

A mezőgazdasági tevékenységet folytatók több olyan vidékfejlesztési támogatással is találkozhatnak, amely esetében valamilyen előzetes lehatárolás határozza meg, hogy az adott jogcím egy-egy területen igényelhető-e vagy sem. Ezek közül talán a legismertebb ilyen lehatárolást a kedvezőtlen adottságú területek jelentik, amely mostanáig két kategóriát foglalt magában: egyrészt a kedvezőtlen jövedelmezőséggel jellemezhető területeket (talaj alacsony termőértékű, gazdálkodási jövedelem átlag alatti, népsűrűség alacsony) [19.cikk], másrészt a különleges természeti hátrányok sújtotta területek (talajdegradáció, kedvezőtlen vízháztartás) [20. cikk].

Ezek a lehatárolásokat minden tagország EU ajánlások alapján készítette el, mégis akkora mozgástér volt az egyes tagországok kezében, hogy a gyakorlatban a nemzeti preferenciákhoz igazították a lehatárolást. Ez azt eredményezte, hogy akadtak tagországok, amelyeknél viszonylag kis területre koncentrálódtak az elérhető források, amely egyben nagyobb fajlagos támogatással párosul, míg máshol szélesebb körben terítették a támogatást.

Teljes cikk

Palakovics Szilvia

Agrárpolitikai Szakértő

Az egységes kérelmek beadásával egy korszak zárul le 2015 tavaszán

2015. március 23.

A napokban megjelentek a KAP reformmal kapcsolatos legfontosabb hazai rendeletek, amire olyan régóta vár a szakma és a gazdatársadalom. A rendeletek megjelenése gondolkodtatóba ejtett. Immáron több mint 5 éve annak, hogy a KAP legújabb reformja körvonalazódni kezdett és lassan a végéhez ér. A kezdetektől szerencsém volt a reformot végigkísérni, amely sokszor egy változékony, örökké tartó folyamatnak tűnt. Az idei támogatási kérelmek beadása azonban véglegesen felteszi a pontot az i-re és útjára indítja az új támogatási rendszert. De hogy mikor is lesz ez, mára már az is megkérdőjelezhető.

Az ötletszintű reformelképzeléseket követően a 2011 őszén megjelent első rendelettervezeteknek hosszú és rögös utat kellett bejárniuk, míg végre hatályba léphettek. A tagországok érdekeinek egy rendeleten belül történő összeegyeztetése és a tagállamok közötti konszenzus elérése évekbe telt, ezért az eredetileg 2014-ben életbe lépő reformot egy évvel el kellett halasztani.

Teljes cikk

Molnár András

Agrárközgazdasági kutató

Belépni vagy nem belépni, ez itt a kérdés!

2015. április 16.

A kis terülten és e mellett nem jelentős számú állatot tartó gazdaságok számára fontos döntést kell hozni, mivel 2015 augusztus 15-ig lesz lehetőségük belépni az EU által finanszírozott közvetlen támogatási rendszer kisgazdaságokat megcélzó, minden más közvetlen támogatást egyösszegű kifizetés formájában biztosító elemébe.

Azt hiszem minden érintett érzékeli, hogy a támogatási helyzet fokozódik! A gazdablog egyik írásában is lehetett már tájékozódni az egyik idei évben megjelenő új elemről, mégis a végleges jogszabály ismeretében érdemes lehet összefoglalni a döntés során mérlegelendő szempontokat.

Teljes cikk

A KAP reform megvalósításáról egy-egy oldalban

2015. április 27.

A blogon már sokszor esett szó arról, hogy idén jelentősen megváltozik a támogatási rendszer. A blog szerzői közül már sokan, sokhelyen tartottunk előadásokat a témában, készítettünk kézikönyveket, írtunk cikkeket, részt vettünk gazdafórumokon, ahol mindig felmerültek a KAP reform eredményeképpen létrejött új támogatási lehetőségekre vonatkozó kérések.

Ennek ellenére úgy látjuk, hogy még mindig van mit mondani a témáról, akár így, a támogatási kérelmek benyújtása előtti ultolsó pillanatokban is. Ebben kívánnak segítséget nyújtani a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján elérhető szórólapok is, amelyek egy A4-es oldalon, közérthető formában adnak tájékoztatást az 2015-ben újdonságként jelentkező jogcímekről.

Teljes cikk

Palakovics Szilvia

Agrárpolitikai Szakértő

Kinek jelent valódi alternatívát a kistermelői támogatási rendszer?

2015. május 08.

A gazdálkodók az idei egységes kérelembeadás kezdetétől jelezhetik, hogy részt kívánnak venni a kisgazdaságok egyszerűsített támogatási rendszerében, amelyet a SAPS rendszer alternatívájaként választhatnak. De vajon kinek éri meg ilyen döntést hozni és mik a rendszer valódi előnyei?

Várhatóan a mezőgazdasági kistermelői támogatási rendszer nevet kapja az az egyszerűsített támogatási forma, amelynek keretében minden más közvetlen támogatást helyettesítő évenkénti, egyösszegű támogatást kaphatnak a csatlakozó gazdálkodók. A kistermelői támogatási rendszeren belül legalább 500, legfeljebb 1250 euró támogatás vehető igénybe. A gazdálkodó számára járó összeget a SAPS, a zöldítés, a fiatal gazda támogatás és a termeléshez kötött támogatás figyelembe vételével számolják ki 2015-ben, majd ezt követően minden további évben erre a támogatásra lesz jogosult, amíg a rendszerben marad. Még akkor is ezt a számára megállapított összeget kapja, ha a támogatás meghatározásakor, 2015-ben fiatal gazda volt, amiért járó támogatása beszámításra került az összegébe, de a következő évben már nem számítana fiatal gazdának. Ugyanez érvényes a termeléshez kötött támogatásokra is, vagyis amennyiben 2015-ben kötött támogatásra jogosult, de a következő években már nem lenne az (pl. eladja az állatait, nem termeli az adott kultúrát többé), megállapított támogatása akkor is változatlan marad. A rendszerben maradás egyetlen feltétele ugyanis, hogy azt a területnagyságot megőrizze, ami után 2015-ben közvetlen támogatásait kiszámították. Még csak az sem szükséges, hogy jogosult területei ugyanott helyezkedjenek el, csupán a belépéskor figyelembevett összterület meglétéről kell gondoskodnia. Amennyiben újabb területek vásárlásával bővíti gazdaságát, és már nem éri meg a rendszerben maradnia, a következő egységes kérelembeadás alkalmával átjelentkezhet a normál rendszerbe.

Teljes cikk

Palakovics Szilvia

Agrárpolitikai Szakértő

Számolja ki Ön is, mennyi közvetlen támogatást kaphat!

2015. május 05.

A támogatásigénylések idején a gazdatársadalmat leginkább foglalkoztató kérdés, hogy milyen összegű támogatásra számíthatnak majd az elkövetkezendő évben. Érthető is ez, hiszen egy üzleti terv, illetve egy jövedelmező gazdaság vetésszerkezetének kialakításához tudni kell, miből gazdálkodhat az ember.

A változó Közös Agrárpolitika, az új jogcímek bevezetése, újabb követelmények előírása, azok szankcionálása éppen elég bizonytalansággal sújtja a gazdálkodókat, érthető tehát, hogy legalább az előírások ellentételezéseként várható támogatási összegeket szeretnék tisztán látni.

Teljes cikk