01 okt 2020

Blog Post

Agrár, Marketing

Tejet a Cola automatából? 

A Coca-Cola Fairlife márkanéven prémium tejet értékesít már decembertől az USA-ban.

A napokban a hazai közéleti és gazdasági hírportálokat olvasva érdekes cikkre kaptam fel a fejem, melynek a lényege, hogy a Coca-Cola Fairlife márkanéven prémium tejet értékesít már decembertől az USA-ban. Az információ forrásaként mindegyik írás ugyanarra a mértékadó amerikai honlapon található cikkre hivatkozott.

A tej híradásokban megjelent jellemzői alapján (laktózmentes, alacsonyabb zsírtartalom, több fehérje és kalcium), a termék azokhoz a prémium tejkészítményekhez és a tejet imitáló dobozos, üveges italokhoz tartozik, amelyeket már most is nagy számban lehet találni a boltok polcain, és amelyek ára körülbelül két-két és félszer annyi, mint a legdrágább 3,5-os zsírtartalmú hazai gyártású tejeké.

Ezen termékek népszerűségének egyik oka érthető: a laktózérzékenyek számára jelentenek alternatív megoldást, hiszen sokan vannak olyanok, akik bármennyire is szeretnének, de nem tudnak tejet és tejterméket fogyasztani, mert bőrproblémáik, emésztési zavaraik lehetnek.
Másrészről viszont ezen „tejpótlók” további keresettsége leginkább hírességekkel kapcsolatos marketingfogásokhoz köthető és nem kapcsolódik a tejhez hasonló pozitív élettani hatásokhoz.

Éppen a héten akadt a kezembe egy tejet imitáló termék doboza, melyen az alábbi összetevőket olvashattam: víz, cukor, ízesítő anyag, stabilizátor, színezék és hozzáadott vitamin. Az áruházakban két sorral arrébb szinte ugyanezen összetevőkkel lehet kapni olyan szénsavas termékeket, amelyeket egyre több országban, még az USA-ban is, mára már népegészségügyileg kockázatosnak tartanak.

A Fairlife feltehetően erős marketing büdzsével megtámogatott bevezetésének azonban pozitív oldala  is lehet a tejtermelésre és tejfogyasztásra.

Egyrészt magát a termék egyediségét adó különleges tejszűrő rendszert egy állatorvosból lett tejtermelő fejlesztette ki és a közös vegyesvállalatban ehhez kapcsolódott a Coca-Cola.
A gyár tehát nem vádolható még azzal sem, hogy egy szupertitkos páncélszekrényben őrzött receptúra alapján készít a tejet. Sőt a bemutató farmjuk honlapján (Fair Oaks Farms) megtekinthető, hogy mennyire környezettudatosan is gazdálkodnak, és mitől is ennyire különleges a Fairlife tej.

Azzal sem lehet vádolni őket, hogy a jövedelem legnagyobb része náluk marad és a töredék áron felvásárolt tejet, annak többszöröséért adják el dobozolva, hiszen a termelőkkel közös a vállalat, így a számításaik szerint lassan, de biztosan megtérülő fejlesztések hosszabb távon is mindkét fél számára jövedelmezőek lesznek.

Fogyasztás szempontjából még Amerikában is vannak olyanok, akik nem fogják tudni megengedni maguknak a magasabb árat. Az eddig megismert összetevők és tulajdonságok alapján úgy gondolom, nem lesz jelentős különbség a „prémium” és a hagyományos tej között, így elképzelhető, hogy az erős marketing révén nagyobb figyelem irányul az olcsóbb valódi tejre, így további pozitív hozadékként, annak fogyasztása is növekedhet.

Takács Attila
Gazdasági agrármérnök

Related posts

Vélemény, hozzászólás?

Required fields are marked *